Een gevlochten kubus

Na de ingewikkelde binnenstebuiten kubussen wilde ik iets anders proberen met de vlecht-techniek.
Bij de F-blokjes koos ik altijd drie kleuren papier, voor elke richting een, zodat de zijvlakken van een kubus een schaakbordpatroon krijgen. Maar wat zou er gebeuren als je de kleuren juist verdeelt over de richtingen, en bijvoorbeeld bij een kubus van breedte vier, vier verschillende kleuren gebruikt, in elke kleur een strook voor elke richting?

Een tekeningetje vantevoren liet wel een aardig patroon zien, maar toen ik aan de slag ging was ik niet zo tevreden. Misschien lag het ook aan de kleurkeuze, maar ik vond het een rommeltje.

20140130-104211.jpg20140130-104150.jpg

Tijd om mijn plan aan te passen. Als je nu eens twee kleuren kiest, en de randen de ene kleur doet, en het midden de andere? Veel beter.

20140130-103551.jpg

Tips voor de knutselaar:

  • voor een kubus met lengte (en breedte en hoogte) 4, heb je 3 keer 4 stroken nodig van elk 16 bij 1, met een plakrandje aan het eind
  • maak de vouwen voor de ribben van de kubus, dus verdeel elke strook in 4 gelijke stukken
  • afhankelijk van de dikte van het papier (en hoe moeilijk je het jezelf wil maken), is het handig om de stroken iets smaller te maken
  • vlechten betekent in dit geval: over een strook heen, onder de volgende door, over de daarop volgende heen, etc.
