Seifert-oppervlak

Een Seifert-oppervlak is een orienteerbaar oppervlak (met een boven- en onderkant) waarvan de rand een knoop is. Google maar eens op Seifert surface, je vindt de mooiste plaatjes, waaronder een paar gehaakte varianten.

Hier zie je mijn avatar, een gehaakt Seifert-oppervlak van de eenvoudigste knoop, ernaast afgebeeld. Volg in gedachten de rand van het haaksel, en je ziet (misschien) dat je precies de knoop volgt.

Hoe maak je zoiets? Van buiten naar binnen. Ik begon met een lange lus van lossen, waar ik een knoop in legde voor ik hem sloot. Na twee of drie toeren halve vasten (valt nog niet mee met die knoop, die moet je steeds verschuiven over het haakwerk) vouwde ik het in de drie lussen en maakte de zijkanten aan elkaar.

Bij ingewikkelder knopen horen (veel) ingewikkelder oppervlakken. Puzzelen…

